Klachtenportaal

Als verpleegkundig kinderdagverblijf stellen wij alles in het werk om deskundige, hoogwaardige en gespecialiseerde dagopvang te leveren. Toch kan het wel eens voorkomen dat ergens ontevredenheid over ontstaat. Wij horen dit graag, en zijn ervan overtuigd dat een gesprek tussen betrokken partijen de zaken meestal snel oplost. Maar het kan gebeuren dat dit niet toereikend is. Ook dan werken we naar een passende oplossing.

We bieden de mogelijkheden om een klacht kenbaar te maken:

Interne klachtenprocedure

Wanneer je als ouder een klacht hebt over het reilen en zeilen bij het kinderdagverblijf, verzoeken wij vriendelijk dit te melden bij de medewerkers van de groep. Voor een klacht over handelingen op het hoofdkantoor kun je terecht bij de medewerker die direct te maken heeft met de klacht. Is er onderling geen uitzicht op een oplossing? Neem dan contact op met de locatiemanager of leidinggevende.

Formele klachten

Wil je een formele klacht indienen over de locatie, dan verzoeken wij dit schriftelijk te doen naar de leidinggevende van de desbetreffende medewerker. Een uiteenzetting van de klacht op papier kan worden gepost of op de dagopvang worden afgegeven. 

Een schriftelijke klacht over het hoofdkantoor kan per post worden verzonden naar: 

Zigzag Kindzorg
Amsteldijk 196
1079 LK Amsterdam
t.a.v. Directie afdeling Klachten

De klacht wordt hierna opgenomen in de klachtenregistratie Qarebase.

Externe klachtenprocedure ouders

Soms leidt de interne klachtenprocedure niet tot een passende oplossing. Dan kunnen ouders hun klacht ook indienen bij de volgende externe partijen:

 

1. De Geschillencommissie Zorg

Hiervoor dient wel een bepaalde procedure te worden gevolgd. Meer hierover is hier te lezen. Zigzag Kindzorg is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg en daardoor zal een uitspraak bindend zijn voor beide partijen.

 

2. Inspectie voor de gezondheid (IGZ)

Hier kan een klacht worden ingediend over een zorgverlener. Of melding worden gedaan zodat de IGZ deze kan gebruiken als signaal voor haar toezicht. Meer hierover is hier te lezen.

Externe klachtenprocedure oudercommissie

De oudercommissie kan een geschil over de toepassing van het adviesrecht voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang. De Geschillencommissie toetst of Zigzag Kindzorg in alle redelijkheid heeft gehandeld en moet, volgens de wet, binnen zes maanden uitspraak doen. Indien noodzakelijk zal de commissie een versnelde procedure volgen. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend voor zowel ouders als de oudercommissie.

 

Meldcode

Om de veiligheid van kinderen te waarborgen hanteert Zigzag Kindzorg de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een stappenplan, waarin staat hoe professionals zoals huisartsen, maatschappelijk werkers, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten of hulpverleners moeten omgaan met de signalering en melding hiervan.